Formula 1 a striekanie šampanského: Legendárna tradícia vznikla omylom

Pre mnohých bol prvým víťazom striekajúcim šampanské Daniel Gurney v roku 1967. Avšak spojenie šampanského a motošportu začalo omnoho skôr, už počas prvého preteku.

Šampanské je tu s nami od počiatku

Trať Veľkej ceny Francúzska sa vtedy nachádzala v blízkosti viníc mesta Reims, priamo v srdci svetoznámej oblasti Champagne. Okruh ovládol Juan Manuel Fangio a ako odmenu dostal od Paula Chandona Moëta, ktorý sa pretekov zúčastnil so svojou manželkou, fľašu šampanského Moët & Chandon. 

Fotografie Fangia s Moëtom vtedy obleteli celý svet, a tak ich začali ponúkať aj na ďalších veľkých cenách a pretekoch. Šampanské teda poznáme už od počiatku slávnej F1 z roku 1950, no nápojom sa vtedy ešte nestriekalo.

Zaujímavosťou je, že jeden a pol litrová fľaša šampanského (takú presne dostal Fangio) je známa ako Magnum. Trojlitrovú fľašu, ktorá sa stala štandardom neskôr, prezývajú Jeroboam (Džeroboam) a často má časť etikety nalepenú naopak. Logo je jasne čitateľné z rôznych uhlov, keď napríklad víťaz fľašu obráti a strieka šampanské na seba, ostatných víťazov, fanúšikov, alebo z fľaše pije.

Tradícia vznikla omylom, a hneď dvakrát

V roku 1966 uzavrela firma Moët & Chandon prvú sponzorskú zmluvu s Formulou 1. Odvtedy vždy prví traja jazdci každých pretekov dostali fľašu Brut Impérial. A pýtate sa, ako vznikla legendárna tradícia so striekaním šampanského? Nuž, bolo to v tom istom roku, úplnou náhodou a približne 350 kilometrov od viníc v Champange. 

V meste Le Mans finišovali slávne 24-hodinové preteky, ktoré dostal do povedomia oscarový film Ford vs Ferrari z roku 2019. Švajčiarsky pilot Jo Siffert ako víťaz jednej z kategórií musel čakať, kým na neho príde rad na pódiu. Usporiadatelia však urobili chybu a fľašu nechali na priamom slnku. 

Keď ju Siffert chytil do rúk, zátka vyletela a zlatistý mok ostriekal oslavujúcich. Až o rok neskôr, 11. júla 1967, sa do histórie zapísal Daniel Gurney, ktorý nechtiac od radosti rozhrkal fľašu a vytvoril gesto, bez ktorého si dnes automobilový šport už ani nevieme predstaviť. 

Formula 1

Moët vystriedal G. H. Mumm

Hoci sa v tom čase stupne víťazov spájali jedine so značkou Moët, všetko sa zmenilo, keď do hry vstúpil Louis Vuitton. Výrobca prestížneho alkoholu sa spojil s módnym domom a spoločne zmenili zaužívané pravidlá.

Vzniknutý konglomerát si koncom 90. rokov minulého storočia vypracoval prieskum, v ktorom si všimli pomerne negatívne ohlasy na zaobchádzanie s prestížnym alkoholom. Značka bola preslávená svojou kvalitou, a to, že pretekári v zápale radosti šampanské len tak vystriekali, nerobilo dobrú reklamu. Preto spoluprácu ukončili a na prelome tisícročia prišlo na rad šampanské Cordon Rouge od spoločnosti G. H. Mumm.

Karty zamiešalo malé priebojné vinárstvo

Spoločnosť G. H. Mumm bola na scéne dlhých 15 rokov. Rozhodla sa však presunúť a podporiť v tom čase novovzniknutú Formulu E. A tak producent podpísal zmluvu s pôvodným majiteľom Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH). Vedenie firmy ale stálo za svojím predchádzajúcim prieskumom, pretože víťazov nepodporilo kvalitným šampanským Brut Impérial. Dodalo len lacnejšiu náhradu Chandon.

V roku 2016 opäť nebola zmluva s konglomerátom LVMH predĺžená. Neuzatvorila sa ani žiadna nová, a tak dostávali víťazi Formuly 1 neoznačené fľaše so šumivým vínom. Všetko sa ale zmenilo až v roku 2017, kedy bola usporiadaná Veľká cena Maďarska. Na prekvapenie všetkých zúčastnených aj fanúšikov nebola dodávateľom žiadna veľká spoločnosť, ale malé vinárstvo Devavry. 

Majitelia tohto vinárstva sú veľkými fanúšikmi pretekov. Už v roku 2012 vytvorili špeciálnu edíciu šumivého vína Carbon. Túto prémiovú radu dodávali v sklenených fľašiach, ktoré mali na vrchu tenkú vrstvu z karbónového vlákna. Takýto materiál sa používa na stavbu monopostov Formuly 1. Jedna fľaša má hodnotu 8 000 eur. Sada dvadsiatich fliaš sa predáva za závratných 110 000 eur. 

Budúcnosť zlatého moku je otázna

Tradícia striekania šampanského je neodlúčiteľnou súčasťou celých pretekov. Poznajú ju veľmi dobre ako dospelí, tak aj malé deti. Práve to však môže tento zvyk ohroziť. V rôznych krajinách sveta totiž prevláda názor, že šport by nemal vyzdvihovať žiadny alkohol. Už teraz je niekde zakázané propagovať alkohol, a to v akejkoľvek forme. Preto na týchto miestach nie je na fľaši etiketa, hoci jej obsah je dodávaný zazmluvnenou spoločnosťou. 

Vy sa však môžete cítiť ako víťaz kedykoľvek budete chcieť. Šampanské a šumivé vína sú príjemným osviežením najmä počas horúcich letných dní. Ideálne je servírovať ich pri teplote 8 až 9 stupňov Celzia. Tak na zdravie, šampióni!

šampanské